Çocuk, erken çocukluk döneminde somut düşünme özelliklerine ve zengin bir
hayal gücüne sahiptir. Bu dönemde, çocuğun gelişim özellikleri dikkate alınarak
hazırlanmış iyi nitelikli kitaplar onları somut düşünme biçiminden soyut
düşünmeye doğru geçişine, gerçekle hayaller arasında ilişkiler kurmasına yardım
eder.
Resimli kitaplar, çocuğun her baktığında başka bir ayrıntıyı görebildiği kitaplardır. Erken çocukluk dönemi çocuk kitaplarında ele alınan konu, işlenen tema, kullanılan dil, anlatım biçimi, kahramanların özellikleri, resimler, ayrıntılar, renkler, çocuğun anlama-kavrama ve hayal gücünü geliştirmede çok etkilidir.
Yine bu dönem çocukları için kitaplarda kullanılan malzeme, kağıt kalitesi, sayfa düzeni, hatta kullanılan harf yapısı onlar için önemlidir. Bildikleri bir kitap okunurken eksik ya da yanlış okunduğunda hemen düzeltirler. Çünkü olayların yazılardaki varlığını fark edebilirler.
Resimli kitaplar, çocuğun her baktığında başka bir ayrıntıyı görebildiği kitaplardır. Erken çocukluk dönemi çocuk kitaplarında ele alınan konu, işlenen tema, kullanılan dil, anlatım biçimi, kahramanların özellikleri, resimler, ayrıntılar, renkler, çocuğun anlama-kavrama ve hayal gücünü geliştirmede çok etkilidir.
Yine bu dönem çocukları için kitaplarda kullanılan malzeme, kağıt kalitesi, sayfa düzeni, hatta kullanılan harf yapısı onlar için önemlidir. Bildikleri bir kitap okunurken eksik ya da yanlış okunduğunda hemen düzeltirler. Çünkü olayların yazılardaki varlığını fark edebilirler.
Bu yazıyı erken çocukluk döneminde çocuğu olan ebeveynlerin kitap
seçimlerine yardımcı olmak amacıyla kaleme aldık. Faydalı olması umuduyla.
Erken Çocukluk Kitaplarında Dış Yapı Özellikleri
Resimleme
Bebeklik döneminde çocuklar için kitap sayfalarında tek bir resim vardır.
Resme ait tek bir sözcük bulunur. Çocuğun yakın çevresinde gördüğü hayvanlar,
eşyalar, taşıtlar vb. resimlerin konusudur. Bunlara genel olarak ABC kitapları
denmektedir. İki-üç yaştan itibaren, resimlerle birlikte kısa bir metin yer
alır. Daha sonraki yaşlarda metin düzeyi arttırılır.
Resimlerde kullanılan çizgilerin yuvarlak ve sevimli olması, kitabı daha ilgi çekici hale getirir. Yuvarlak ve yumuşak hatlar çocuğun kendi yaptığı resimlerde de gözlenebilir. Erken çocukluk döneminde, kitap resimlerine bakarken, kendi çevresinden bir şeyler görmek arayışındadır.
Bunun yanında çizerin resimlerde hayal öğelerine yer vermesi, hayal gücünü zenginleştirir. Resimlerde ne kadar ayrıntıya yer verildiği de önemlidir. Ayrıntılar, çocuğun metindeki olay örgüsü ile ilişki kurmasını zorlaştırmamalıdır. Sayfalarda birbirini takip eden resimlerin bütünlüğü sağlanmalıdır. Resimlemede olay kahramanlarının ifade ediliş şekli de önemlidir. Kahramanlar, metindeki betimleme ile tutarlı bir şekilde çizilmiş olmalıdır.
Resimlerde kullanılan çizgilerin yuvarlak ve sevimli olması, kitabı daha ilgi çekici hale getirir. Yuvarlak ve yumuşak hatlar çocuğun kendi yaptığı resimlerde de gözlenebilir. Erken çocukluk döneminde, kitap resimlerine bakarken, kendi çevresinden bir şeyler görmek arayışındadır.
Bunun yanında çizerin resimlerde hayal öğelerine yer vermesi, hayal gücünü zenginleştirir. Resimlerde ne kadar ayrıntıya yer verildiği de önemlidir. Ayrıntılar, çocuğun metindeki olay örgüsü ile ilişki kurmasını zorlaştırmamalıdır. Sayfalarda birbirini takip eden resimlerin bütünlüğü sağlanmalıdır. Resimlemede olay kahramanlarının ifade ediliş şekli de önemlidir. Kahramanlar, metindeki betimleme ile tutarlı bir şekilde çizilmiş olmalıdır.
Bu doğrularla
birlikte, resimlemede yapı bozumu yapılabilir, çevre, karakterler ve çeşitli
detaylar gerçekteki varlıklarından farklı şekilde tasvir edilebilir. Başka
deyişle erken çocukluk çağındaki okurlar için kontrollü sürrealistik çizimler
eğlenceli olabilir, yaratıcılığı destekleyebilir. Burada “kontrollü” dememizin
nedeni, yukarıda söylediğimiz gibi çocuğun resimlemelerde kendi hayatından ve
metin içeriğine ilişkin bir şeyler görme isteğidir. Bu anlamda çocuğun peşinden
gidebileceği, “tanınabilir” detaylar pekala gerçek üstü bir bağlamda da
çizilebilir.
Dahası, bu dengeyi kurabilen resimlemeler daha keyifli, etkili, çocuğun keşif, yordama becerilerini gelişmesine ve “imajı”ı bir ifade şekli olarak görmelerine destek olurlar. Örneğin, Yekta Kopan’ın yazdığı “Burun” kitabında Şilili ressam Alex Peloya’nın resimlemeleri buna güzel bir örnektir.
Dahası, bu dengeyi kurabilen resimlemeler daha keyifli, etkili, çocuğun keşif, yordama becerilerini gelişmesine ve “imajı”ı bir ifade şekli olarak görmelerine destek olurlar. Örneğin, Yekta Kopan’ın yazdığı “Burun” kitabında Şilili ressam Alex Peloya’nın resimlemeleri buna güzel bir örnektir.
Erken çocukluk çağı
çocukların yalnızca somut resimlemelerle ilgili olduğu, bu yüzden
resimlemelerin net şekilde anlaşılır, gerçeğe en yakın şekilde çizilmesi
gerektiği yönündeki konvansiyonel görüş sorunludur. Özellikle, 45 aydan
itibaren çocukların soyut resimlerle fevkalade ilgili olduklarını, çeşitli
sürrealist eserleri yorumlayıp, onlarla ilgili hikayeler geliştirdiklerini
kendi deneyimlerimizden, özellikle “sanat tarihi” çalışmalarımızdan iyi
biliyoruz.
Kitabın fiziksel dokusu
Bir yaşından önce, bez kitaplar kullanılabilir. Bir-iki yaş civarında
sayfaların rahat çevrilebileceği kalın karton kitaplar kullanılabilir.
"Dokun ve kokla" kitapları ise duyuların kullanılması için çok
uygundur. İki yaşından sonra, sayfa çevirebilme becerisine bağlı olarak
sayfalar incelmeye başlar. Çocuk kitaplarında birinci kalite kağıt hamuru
dayanıklılığın yanı sıra, daha iyi baskı vereceği için tercih edilmelidir. Parlamayan,
mat kağıtların tercih edilmesi daha uygundur.
Boyut
iki yaşa kadar olan dönemde, küçük boyutta kitaplar, kolay tutulabilirlikleri
nedeniyle uygundur. Orta büyüklüteki kitaplar ise, çocuğun rahat görebileceği,
tutma nedeniyle uygundur. Daha büyük boyutlu kitaplar ise, çocuğun rahat
görebileceği, yetişkinin kucağına sığabilen kitaplardır. Tasarımcılar, kitap
biçimini sınırlayan kağıt ölçülerinin dışına çıkabilmelidirler.
Örneğin, çok büyük boyutlu, yerde incelenebilen kitaplar çeşitli yayınevlerinde bulunmaktadır. Bizce erken çocukluk çağında tüm boyutlardaki kitapların çocuk için ayrı bir enerjisi olacaktır. Bununla birlikte, çocuğun rahatça tutup kavrayabildiği, taşıyabildiği boyuttaki kitaplar çocuğun kitapla daha özgür bir ilişki kurmasına, kitabın “yetişkinler tarafından okunduğu, çocuğun ise dinleyici (pasif) olduğu konumdan” çıkmasına destek olur.
Örneğin, çok büyük boyutlu, yerde incelenebilen kitaplar çeşitli yayınevlerinde bulunmaktadır. Bizce erken çocukluk çağında tüm boyutlardaki kitapların çocuk için ayrı bir enerjisi olacaktır. Bununla birlikte, çocuğun rahatça tutup kavrayabildiği, taşıyabildiği boyuttaki kitaplar çocuğun kitapla daha özgür bir ilişki kurmasına, kitabın “yetişkinler tarafından okunduğu, çocuğun ise dinleyici (pasif) olduğu konumdan” çıkmasına destek olur.
Kapak
Kitap kapağının özellikleri içeriği kadar önemlidir. Okul öncesinde çocuk,
henüz okumayı bilmediğinden, onu kitaba çeken ilk uyarıcı kitap kapağıdır.
Kapağın, etkili bir mesaj vermesi, iyi renklendirilmesi önemlidir. Kitap kapağı
kalın ve dayanıklı malzemeden yapılmalıdır. Sağlam bir ciltleme için dikiş
kullanılmalıdır.
Sayfa Düzeni
Erken çocukluk kitapları için önemli özelliklerden biri de sayfa
düzenlenmesidir. Çocuk metni ve ona ait resmi aynı sayfada görmelidir. Bu
çocuğun, görsel ve işitsel algılamayı bütünleştirebilmesi için önemlidir.
Sayfada resme ve yazıya ayrılan yer oranı yaşlara göre değişmektedir. İlk
kitaplarda tümü resimdir, uygun bir yerde kısa bir yazı bulunur. Daha sonra
sayfanın dörtte üçü resim, dörtte biri yazı olarak düzenlenir. Resim yazı
dengesi kitabın tasarımını yapan kişinin anlatım biçimine göre değişebilir.
Önemli olan, çocuğun resim ve ona ait yazıyı aynı anda görebilmesidir.
Erken Çocukluk Kitaplarında İç Yapı Özellikleri
Tema
Çocuklar için hazırlanan kitaplarda az sayıda temanın işlenmesinde fayda
vardır. Tema basit ve açık olmalıdır. Eğitici yönü düşünülerek, birkaç temanın
birden karmaşık şekilde işlenmesi yazarın çocuğa ulaşmasını zorlaştırabilir.
Seçilen temalara hassas yaklaşılmalı, cinsiyetçi, ayrımcı, ideolojik, dini,
saldırgan temalı kitaplar özellikle bu dönemde oldukça tehlikelidir. Çocuğun
dünyayı anlamasına yardımcı olacak, dayanışma duygularını güçlendirecek, doğayı
anlamasını ve onun bir parçası olduğunu hissettirecek, hayata sevgi ile
bakmasına yardımcı olacak temalara yer veren kitaplar tercih edilmelidir.
Konu
Yazılan eserlerin konusunu oluşturan düşünce, olay, durum ve öğelerin tema
ile sıkı bir ilişkisi vardır. Bununla birlikte, temanın bir konu bağlamında ele
alınabildiği kitaplar genel olarak 36 ay sonrası çocuklara hitap ederler.
Çocukların yaşamındaki her olay kitapta konu olarak ele alınabilir. “Erken
çocukluk çağındaki kitaplar çocuklara mutluluk vermelidir” argümanı doğru
olmasa da, çocuğun anlayamadığı her şeyden korku üretebileceği gerçeği
unutulmamalı, üzüntülü bir hikayenin çocuk üzerindeki yarattığı etki takip
edilmeli, çocuğu karamsarlığa götüren ya da kalıplaşmış düşünmeye yol açan
eserlerden kaçınılmalıdır.
Çocuk kitaplarındaki olaylarda hayal öğelerinin yer alması ya da olağanüstü
içerik çocuk için ilgi çekicidir. Ancak, bu olağanüstülüklerin çocuğu zihinsel
olarak hırpalamaması, algısal ve duygusal yıpranmaya yol açmaması gerekir.
“Kaf Dağı'nın ötesinde, “yerin yedi kat altında ya da üstünde” geçen bir
olay henüz hayalle gerçeği birbirinden ayıramayan bir çocuk için korkutucu
olabilmekte, bu unsurların çocuk yazınında sorunsuz şekilde kullanımı ciddi bir
yazar ustalığı gerektirmektedir. Bunun yanında konuşan çiçekler, yağmur
damlalarının başından geçen olaylar, hayvan kahramanların insanlara özgü
olaylar yaşaması çocuk için daha anlamlıdır.
Erken çocukluk, çocukların kendileri ve çevreleri ile ilgili ilk
referanslarını oluşturdukları dönem olduğundan, mutlu, eşitlikçi, dayanışmacı, çocukların
kendilerini ve içinde yaşadıkları sosyal dinamikleri tüm özgünlükleri
anlamalarına yardımcı olacak kitapların çoğalması, elbette, çocukların,
doğanın, bir bütün olarak evrenin yararına olacaktır.
Kahramanlar
Erken çocukluk dönemi, çocuğun kişilik gelişimi açısından yetişkin
davranışlarını model aldığı bir dönemdir. Çocuğun yaşamında, yakın çevresindeki
yetişkinlerin dışında, kitaplardaki, televizyon programlarındaki, çizgi
filmlerdeki kahramanlar da birer model olmaktadır. Bunun için iyi bir model
çocuğu olumlu yönde etkilemektedir. Ancak, iyi özellikler abartılmadan,
ulaşılması zor, mükemmel özellikler olarak verilmemelidir. Hiç hata yapmayan,
korkusuz, üstün yeteneklere sahip bir kahraman çocuk için ulaşılmaz bir model
olacaktır. Oysa çocuk, günlük yaşantısında hatalar yapabilmekte, yetişkin
tarafından uyarılmakta, zaman zaman korkmakta, kızmakta, ya da mutluluğunu
farklı şekilde ifade edebilmektedir. Çocuk, kitap kahramanında kendi
duygularını ve davranışlarını bulduğundan, daha kolay etkilenmektedir. Kitaplarda
kaba kuvvet kullanarak hakkı olmayanı elde eden, adil davranmayan, dehşet saçan,
bencil kahramanlar, çocukları olumsuz etkileyen modellerdir.
Çocuk, klasik çocuk masallarında kullanılan olağanüstü kahramanları,
devleri, cinleri, perileri ya da ejderhaları, yaşamda var olmadıkları için,
hayalinde somut olarak canlandıramaz ve korkabilir. Bu kahramanların
kullanımında ustalık, çocuk gelişimine ilişkin hakimiyet ve edebi incelik çok
önemlidir. Yine bir çok çocuk masalında üvey annelerin kötü özelliklerle
verilmesi, çocuğun annesini kaybetme korkusuna yol açabilir. Kitaptaki olayın
çocuğun olay bütünlüğünden kopmasına neden olacak kadar çok sayıda kahraman
etrafında gelişmemesi gerekir.
Kahramanların, “kaybeden ve kazanan” denklemi üzerine kurulması, birinin
kazancının, muhakkak bir diğerinin kaybı olduğu fikri çocuk kitaplarının
geleneksel sorunlarındadır. Kitaplarda güçlü-zayıf, kovalayan-kovalanan
kahramanlar maalesef en çok işlenen kahramanlar tipleridir. Bu kahramanlar, çocuklarda
rekabetçi, yarışmacı ve “üstün gelme” eğilimlerinin gelişmesine neden oluyor.
Kahraman tipleri ile ilgili belki de en çarpıcı şey, mevcut çocuk yazınında
kahramanların genel olarak cinsiyetçi bir düzlem üzerine yazılmış olmalarıdır.
Dünyayı kurtaran karamanların, bilgelerin, güçlülerin hep erkek olduğu,
kadınların pasif ve ikincil cinsiyet olarak tasvir edildiği, erkek ve kadınlara
belirlenmiş cinsiyet rollerinin dağıtıldığı çocuk kitapları, toplumdaki
cinsiyetçiliğin de önemli kaynakları arasındadır.
Erken çocukluk çağında, cinsiyetlerin özgür ve eşit olduğu prensibi ile
yazılan kitaplar çocuğun sağlıklı bir cinsiyet algısının gelişmesi açısından
çok önemlidir.
Dil ve anlatım
Eserlerde yazım dilinin iyi kullanılması dil gelişimi için önem taşır.
Eserde, çocuğun konuşulan dilde pek karşılaşmadığı eski ve argo sözcükler
bulunmamalıdır. Bunun yanında ve zihinsel karışıklıklara yol açabilecek
deyimlere yer verilmemelidir. Bu dönemde kısa, yalın, anlaşılır cümle kalıpları
önemlidir. Canlı ve hareketli bir anlatım tarzı bu yaş çocuğu için ilgi
çekicidir.
*Bu yazı Yedi İklim Erken Çocukluk Öğrenme Merkezi bünyesinde hazırlanan “Ağustos
Böceği” dergisinin 4.sayısında yayınlanmıştır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder